Individuele & persoonlijke zorg op maat van de patiënt is onze derde belangrijke pijler. Zorgafhankelijk zijn is niet evident. We vinden het dan ook belangrijk onze zorgen af te stellen op de individuele noden van de patiënt. Bij ons wordt elke zorgsituatie kritisch beoordeeld door een verantwoordelijke die voor jou de optimale dienstverlening zal opmaken!
Wij willen elke patiënt een kwaliteitsvolle zorg op maat aanbieden. Daarom maken we graag enkele praktische afspraken met jou:
Derdebetalersregeling
Jouw zorgen worden aangerekend aan de hand van derdebetalersregeling van jouw mutualiteit. Het komt erop neer dat je zelf niets hoeft te betalen. De voorwaarde hiertoe is dat je over een doktersvoorschrift beschikt en een vignet van de mutualiteit. Indien je niet over een doktersvoorschrift beschikt en/of geen geldig vignet kan aanbieden, dienen de zorgen wel door jou betaald te worden. Is de duur van jouw voorschrift ten einde en is er verdere verzorging nodig? Vraag dan tijdig een nieuw voorschrift aan je arts.
De frequentie van hygiënische zorgen is afhankelijk van je score op de KATZ-Schaal. Bepaalde zorgen vallen buiten de nomenclatuur en zijn niet terugbetaalbaar, dit maken wij je steeds kenbaar alvorens een zorg op te starten.
Als je aangesloten bent bij een wijkgezondheidscentrum, dan kan je helaas geen beroep doen op onze zorgen.
Zorgdossier
Jouw zorgdossier wordt digitaal bijgehouden door de verpleegkundigen en zorgkundigen. De gegevens zijn enkel toegankelijk voor ons team en jouw behandelende artsen.
Steriel materiaal
Ons verpleegteam zorgt zelf voor het steriele materiaal. Geneesmiddelen en specifiek verbandmateriaal dien je zelf aan te schaffen. Incontinentiemateriaal en hulpmiddelen zoals een ziekenhuisbed, aangepaste matras enz. kan je kopen of huren via de medishops van je mutualiteit. Vraag gerust ons advies!
Tijdstip en afspraken
Tijdens het eerste bezoek wordt een richtuur met jou afgesproken. Dit uur proberen wij steeds te respecteren maar we vragen jouw begrip voor eventuele vertragingen door onvoorziene omstandigheden. Een afwijkend uur dan afgesproken bij het eerste bezoek kan enkel indien je hiervoor een bijzondere reden hebt. Je begrijpt dat het systematisch wisselen van bezoekuur voor ons een praktische regeling onmogelijk maakt. Wijzigingen dienen ten minste 24u op voorhand te worden aangevraagd via ons centraal telefoonnummer. Indien je niet thuis bent op het afgesproken uur of indien de deur niet wordt opengedaan, deponeren wij een kaartje in je brievenbus om te melden dat we zijn langs geweest. Eventueel starten wij de procedure ‘patiënt in nood’. Gelieve ons te bellen indien je het kaartje vindt voor een nieuwe afspraak. Wij kunnen niet garanderen dat wij dezelfde dag nog langskomen.
Jouw verpleegkundige/zorgkundige
Wij werken binnen een bepaalde regio en in een wisselend uurrooster. Daarom is het mogelijk dat verschillende verpleegkundigen je verzorgen. De zorgverleners zijn via ons digitaal dossier op de hoogte van jouw situatie. Wij trachten er rekening mee te houden om zoveel mogelijk dezelfde zorgverlener bij jou langs te sturen. Wij kunnen echter geen rekening houden met jouw persoonlijke voorkeur.
Bij elk bezoek ook als is dit meerdere malen per dag dien je je identiteitskaart aan te bieden zodat deze kan worden ingelezen. Dit geldt als bewijs dat we de zorg hebben uitgevoerd.
Huisdieren
Om de zorgen optimaal te laten verlopen en uit veiligheidsoverwegingen vragen wij je om tijdens de verzorging jouw huisdier in een afzonderlijke ruimte te plaatsen. Onze medewerkers kunnen ook niet verplicht worden om hun schoenen uit te trekken. Bij een arbeidsongeval is men op dat moment niet verzekerd.
Feedback
Heb je ideeën om onze kwaliteit te verbeteren of lopen de zaken niet zoals je wenst? Laat het ons weten, wij staan open voor feedback. Je kan jouw klacht en/of opmerking kenbaar maken via ons centraal telefoonnummer, schriftelijk op ons adres of via e-mail (klachten@onzezorg.be).
Onze medewerkers zijn eerlijk, discreet en gebonden aan het beroepsgeheim. Wij stellen ons respectvol op naar elke familie. Wij maken geen onderscheid op basis van geslacht, huidskleur, politieke, filosofische of godsdienstige overtuiging. Wij verwachten ook van jou deze houding, want een goede verzorging kan enkel als beide partijen zich inzetten.
Bedankt!